Nike je mezinárodní korporace, která pochází z Ameriky. Je zapojena do navrhování, vývoje a zpracovávání sportovního oblečení. Společnost vyrábí trička, kraťasy, kalhoty, tepláky, tenisky, žabky, brýle… zkrátka vše, co se týká sportu. Na druhou stranu se tato firma stala už tak známou záležitostí, že její oblečení nosí lidé kamkoliv. Do práce, do školy, na výlet. Jedná se o oblečení, které lze využít všemi způsoby. Nike je světově největším zásobovačem sportovních tenisek a sportovního vybavení. Zároveň je jedním z hlavních výrobců tohoto zboží. Se svým sloganem „Just Do It“, tedy „prostě to udělej“ a Swoosh logem je jednou z nejlépe rozpoznatelných značek dnešní doby.
Nike, původně známá jako Blue Ribbon Sports, byla roku 1964 založena atletem Philem Knightem (a jeho koučem Billem Bowermanem), který studoval na oregonské univerzitě. Společnost prvně pracovala jako distributor pro japonské výrobce obuvi. Prvním rokem jejich hospodaření spolu prodali na 1 300 japonských bot. Vydělali si tím asi 8 000 $. O rok později si společnost zajistila zaměstnance na plný úvazek a jejich výdělek se pohyboval okolo 20 000 $ ročně. V roce 1966 si Blue Ribbon Sports pořídila vlastní prodejnu, takže její zaměstnanci už nemuseli prodávat zboží z kufru svých aut. Na začátku 70. let se vztah BRS a japonské firmy blížil ke konci a Blue Ribbon byl připravený vypustit svou novou kolekci sportovní obuvi, která by nosila Swoosh. Ten byl poprvé použit 18.6.1971 a o tři roky později patentován americkou vládou. V roce 1976 si firma najmula svoji první reklamní agenturu, se kterou vytvořila komerci se sloganem „There is no finish line“. V češtině tato věta znamená „Cílová rovinka neexistuje“. Reklama zafungovala a okolo roku 1980 měla Nike 50% podíl na trhu se sportovní obuví. V roce 1988 byla Danem Wiedenem, spoluzakladatelem společnosti, vymyšlen dnes už velice známý slogan „Just Do It“. Advertising Age tento slogan zvolil jako jeden z pěti nejlepších sloganů celého 20. století.
V průběhu 80. let Nike rozšířila svou produktovou řadu o mnoho vybavení pro různé sporty a o spoustu regionů po celém světě. V roce 1990 se Nike stěhovala do svého kampusu světového velitelství v oregonském Beavertonu. První Nike maloobchodní prodejna, takzvaná Niketown, se otevřela v centrálním Portlandu v listopadu toho roku.
Během posledních deseti let se firma Nike soustřeďovala nejvíce na sportovní vybavení. Stále přichází s novými inovacemi a lepšími kousky, které nám sportování ulehčí. Mezi její nejznámější výrobky patří basketbalové kotníkové boty Jordan pojmenované po slavném hráči basketbalu, Michaelovi Jordanovi. Dokonce po něm byla pojmenována i celá značka, která patří do rodiny Nike.
Na letošním mistrovství světa hokeji bylo logo Nike, Swoosh, vidět na každém z dresů hokejistů. Tato společnost opravdu ví, jak se zviditelnit. Ale sport není jedinou záležitostí této firmy. Už od 80. let se Nike věnuje i streetwearu, tedy oblečení, které se nosí především „na ulici“. Její blazers jsou jedny z nejstylovějších bot, které existují. Nike také často kolaboruje se streewarovými značkami, jako je například Off-White. Spolu poté vytváří limitované kusy oblečení, které nabývají velmi vysokých hodonot. Původní cena Nike Presto x Off-White se pohybovala okolo 3 500 CZK, ale po jejich vyprodání vystřelila až na 25 000 CZK. Tyto sneakers jsou ovšem většinou sběratelské kousky, které se už jen kvůli jejich vysoké ceně nenosí. Nike nekolaboruje pouze se značkami, ale i se známými osobnostmi. Nedávno vyšla nová bota Travis Scott (americký rapper) x Jordan 1, která nabrala velké popularitě, již den po vydání byla vyprodaná a její hodnota se vyšplhala až na 18 000 CZK. Nike tedy není jenom sport, ale životní styl a pro někoho i koníček. Za zmínku stojí také nedávné vydání boty Nike React Element 87, která je svou vzhledovou stránkou tak moderní, až se vlastně vrací v čase. Obecně se u firem, které z největší části určují módu oblečení a obuvi, dnes často stává, že se vracejí k produktům, které už vyráběly dříve. Důkazem toho jsou stále novější a novější vydaní bot, které nesou název po roku jejich vydání, tedy Nike Air Max 90, Air Max 95, Air Max 97 a Air Max 98. Svým vzhledem totiž připomínají boty, které byly nejvíce vydávány v těchto letech. I dříve zmíněné blazers, hit 80. let, byly nedávno znovu vydány a všechny kusy se vyprodaly během několika hodin.
Jednou ze zvláštností, kterou firma Nike nabízí je jejich technologie vzduchu. Do části podrážek série bot Air Max totiž napustí vzduch, který je uchycený v podrážce a proto je došlápnutí na zem tak pohodlné, jako kdybyste chodili po oblacích. Existují ovšem druhy Nike obuvi, jako je Air Max 270, 720 a Vapor Max, jejichž podrážku napustí vzduchem kompletně. Při každém došlápnutí se vzduch stlačí a došlápnutí je proto ještě příjemnější. Osobně jeden pár Nike Air Max 270 vlastním a jsou to jedny z nejpohodlnějších tenisek, které jsem si kdy vyzkoušel.
Produktové linie Nike se dělí podle jejich užití a podle jejich oficiálních značek, které ovšem spadají do rodiny Nike. Samotná značka je tedy rozdělena do těchto řad: Boty, které se poté dělí na sportovní obuv, volnočasovou obuv atp. Poté na oblečení, které se větví do kšiltovek, trik, kalhot, bund, vest a šortek. Vybavení, větvené na balóny, tašky, batohy a hodinky a v poslední řadě oblečení národních týmů. Samotné značky se poté liší například na Nike Pro, Nike Golf, Nike +, Air Max, Nike SB. Každá z těchto značek se specializuje na různé vybavení. Třeba Nike Golf samozřejmě na golf a SB na skateboarding. Další známou firmou, o které byste nemuseli vědět, že spadá pod koncern Nike je Converse. A poté samozřejmě Jordan, jehož oblečení je dnes po světě už velmi známé.
Kolekce Nike nevycházejí pravidelně. Většinou to funguje tak, že firma ohlásí, že brzo vyjde nová bota, tisk o této události napíše spousty článků a poté se jen čeká na datum vydání. Mnohdy se stává, že někteří čekají dny před obchody, aby si mohli koupit tu nejnovější obuv od této značky. Jak jsem již psal – Nike není jenom sport, ale životní styl.
Nike je jednou z hlavních firem dodávajících a vyrábějících sportovní oblečení. Její oblečení znají lidé po celém světě a prodejny této značky jsou téměř na každém rohu. Jejich výdělky se každým rokem zvedají víc a víc. Jen za rok 2018 jejich roční tržba byla 36 miliard amerických dolarů! Po celém světě zaměstnává asi 73 000 zaměstnanců a vlastní něco okolo 860 kamenných obchodů. Za tak krátkou dobu dokázala Nike vytvořit ohromnou síť prodejem s ještě více ohromujícím výdělkem. Z firmy, která distribuovala japonskou obuv se stal multimiliardový bussines.
Když se řekne Nike, určitě si všichni vybaví Swoosh. Je to symbol toho, že je vše v pořádku. Toho, že je vše OK. Sporotvní a volnočasové oblečení této firmy je vždy příjemné na nošení a sedí vždy perfektně. Jejich obuv je také jedna z nejlepších volnočasových kousků na celém trhu. Mohl bych ji nosit celý den a stejně by mě nohy nezabolely. Pokud chcete sportovní vybavení, které je na úrovni a chcete, aby Vám vydrželo, sáhněte po Nike. A pokud chcete volnočasové oblečení či obuv, sáhněte po Nike také.