Roberto Cavalli je Italskou luxusní firmou založenou ve Florencii během 70. Let 19. století. Je známá především pro půvab, které její oblečení nese, a zvířecí potisky na látkách a textiliích. Tato značka nese oprávnění vyrábět a propagovat své oblečení pod známkou haute couture. Pod tu spadají I různé doplňky, jako jsou kabelky, sluneční brýle, hodinky, obuv, parfémy a šperky. Také navrhují design interiéru pro honosné stavby a hotely.
Značka je pojmenována po svém zakladateli, jak už to tak často bývá. Roberto Cavalli byl narozen 15. listopadu 1940 v toskánské Florencii. Jeho děda Giuseppe Rosii byl umělcem a členem Macchiaioliho hnutí. Poprvé Roberto zazářil na lokálním uměleckém institutu, zaměřujíc se na potisk textilií. Za celou dobu jeho studií vytvořil několik potisků, o které projevily zájem některé z hlavních italských módních firem. Už tehdy se jeho kariéra rozvíjela velmi slibně.
Na začátku 90. Let 20. století vymyslel a nechal si patentovat speciální techniku tisknutí vzorů na kůži. S tímto objevem se mu dařilo a začal vyrábět vzory z různých materiálů. Poté se je rozhodl zanést do Paříže, kde s nimi debutoval. Okamžitě se mu dostalo pozornosti od nejstaršího módního domu na světě, Hermés. Když mu bylo 32 let, uvedl svou první kolekci. Obsahovala potisknuté džíny, různé kožené výrobky a divoké vzory. I toto oblečení bylo velmi oblíbené a roku 1972 si v Saint-Tropez otevřel vlastní butik.
V brzkých 90. Letech byla většina korporace umístěna v Miláně. Tam vytvářeli stále nové oblečení, které prezentovali na módních týdnech. Roku 1994 přišel hlavní zlom. Kolekce, kterou Cavalli vydal se stala globálním úspěchem. Mezi její nejzásadnější kousky patří džíny s divokým a tygřím potiskem, vyšívané kožešiny a dlouhé šaty, které ovšem ukazovaly nahé části těl modelek. Roberto se zkrátka držel toho, co mu vždy šlo nejlépe, a to mu přineslo velký úspěch.
V roce 2001 bylo oblečení této značky distribuováno ve více než 30 zemích na celém světě. Po celé desetiletí se firma rozrůstala a rozšiřovala nabídku zboží. Podepisovala kontrakty s manufakturami a licencovala je na výrobu oblečení a doplňků této značky. Mezi takové patřily například Cavalli sluneční brýle, Cavalli hodinky vyráběné firmou Sector, které samotné udělaly zisk téměř 4 miliardy EUR. Just Cavalli Club, tedy noční podnik Roberta Cavalliho byl toho samého roku otevřen v Miláně. Další byl otevřen v Dubaji a oba dva dnes reprezentují životní styl, který si žijí til, co vlastní výrobky značky Roberto Cavalli.
V posledním roce pod vedením Cavalliho se jeho oddělení designu interiérů proslavilo pří výstavbě Salone del Mobile. To se společně s otevřením nové parfémové linie této značky událo v roce 2012. Toto byl vrchol firmy a od té doby šly výdělky jenom z kopce. V roce 2014 firma zavřela s tržbou 210 milionů EUR a 12 milionovou ztrátou. Mezitím už začala výzva pro kupce firmy. O rok později odkoupil tuto společnost privátní fond z Itálie Clessidra SGR. Vlastnil více než 90% celé firmy Roberto Cavalli. V roce 2016 byl jmenován výkonným ředitelem společnosti Gian Giacomo Ferraris. S jeho dlouholetými zkušenostmi z jeho předešlé pozice ve firmě Versace.
Ferraris se začal zaměřovat na produkci, logistiku a cenu zboží. Jeho plánem se firma vrátila zpět k toskánskému původu a hlavní budova byla přesunuta z Milána do Osmannoro plant, kde byla do provozu znovuuvedena manufaktura dámského, pánského i dětského oblečení. Po úspěchu obnoveného oblečení přišlo na řadu obnovení řad doplňků, voňavek a hodinek. Rostoucí prodeje otočily trend klesajícího výdělku z posledních dvou let a společnosti se dnes velmi daří.
Firma Roberto Cavalli je jednou z těch, která ráda experimentuje. Už v dobách, kdy se nosily čistě denimové džíny vyráběli kalhoty s potisky, které byly velmi nevšední. Oblečení této firmy vždy vystupovalo z davu a ten, kdo jej nosil byl jistě středem veškeré pozornosti. Roberto na své oblečení tisknul takové věci, kterých si každý hned všimnul na první pohled. Nejčastějšími motivy, které Cavalli používal byly přírodní a zvířecí. Často také používal kůže zvířat, mezi které patřil například jaguár, gepard, tygr, ale také další různá chlupatá stvoření. Kusy oblečení, které vyráběl, tím získávaly jedinečný vzhled, což v té době lidé velmi oceňovali.
Za dobu, co firma. Roberto Cavalli existuje vzniklo hned několik podznaček a výrobních linií. Každá z nich se specializuje na něco jiného. Nejhlavnější výrobní řada nese název Roberto Cavalli. Zasloužila se o produkci historicky nejúspěšnějších kousků, které kdy tato firma představila. Jejími typickými znaky jsou divoké motivy a zvířectvo, které potisky a výšivky připomínají hned na první pohled. Před rokem 2014 tato řada produkovala pouze noční oblečení, jako jsou šaty a podobné. S těmi jste mohli být jenom králi a královnami všech večírků. Ovšem o odkoupení této firmy Clessidrou se začala prodávat i denní kolekce. Díky té teď můžete být hvězdy nejen na párty, ale i na ulici. Tam totiž z městského ducha uděláte díky potiskům, které Roberto Cavalli nabízí pořádnou divočinu.
Just Cavalli je druhou z výrobních řad této firmy. Byla spuštěna roku 1998 a produkuje především extravagantnější šperky a obuv. Hodinky, které navrhuje mě velice zaujaly. Jsou velmi elegantní a jejich tvar je vždy dokonalý. Barvy jsou luxusně zkombinované a o provedení nepochybně bezchybné. Dále se tato řada zaměřuje i na výrobu parfémů. Jejich flakónky bývají zpravidla růžové, čímž Cavalli naznačuje, že se hodí spíše na večer do klubů anebo na akci. Celá kolekce je zaměřována spíše na mladší generaci, která si koupí extravagantní oblečení, se kterým se potom půjde pochlubit na Addict. V nabídce totiž mají ještě sérii mikin s potiskem divokého tygra, který krvelačně vrčí a vypadá, že má velký hlad. Just Cavalli má v nabídce také sneakers, které jsou již tradičně většinou s potiskem leoparda. Celkově mají nádhernou siluety a jejich tvary se vyrovnávají těm nejlepším a nejmodernějším firmám, které sneakers vyrábějí.
Další řadou je Class Cavalli. Ta byla spuštěna roku 2015 za cílem oslovit širší škálu uživatelů. Chtěli vyrobit oblečení, které se dá nosit na slavnostní události, ale přitom zachovat onu divokost a styl, kterého se Roberto držel už od samého začátku. A to se jim velmi dobře povedlo. Tato řada nabízí saka, košile, šaty, obuv a doplňky, které se hodí na každou slavnostní událost (možná kromě pohřbu). Kdokoliv s takovými kusy oblečení bude zářit a každý se jej hned všimne.
I přes těžké časy, kdy firma zbankrotovala, je nyní téměř na vrcholu. Po jejím obnovení se znovu nakoply prodeje a firma Roberto Cavalli má dnes slušné tržby. První butik této firmy byl roku 1996 otevřen v Benátkách. Další byl postaven roku 2000 v Miláně a dalšími obchody v Římě a Florencii. Momentálně obchod operuje s 49 obchody a 29 franšízovými obchody. Ty jsou rozmístěna po nejen hlavních městech států po celé planetě. Mezi nejslavnější butiky patří například ten v Las Vegas. Tvoří jej velmi luxusní místnosti, které jsou celé pokryté zlatem. Ze stropu se snášejí krystaly a podlaha je z mramoru. Tato firma má opravdu svou image a velmi dobře se jí drží.
V roce 2014 byla firma na samém dně. Její zisky byly ve velkých mínusech. Cavalli musel doplatit 12 milionů EUR ze své kapsy a firmu musel zavřít. Pod vedením nových majitelů se ovšem opět začalo dařit a z této propasti se s přehledem vyhrabali. Dva roky po jejím odkoupení dokázali znovu nastartovat prodeje a v roce 2016 tvořil výnos firmy Roberto Cavalli téměř 155 milionů EUR.
Jak jsem již několikrát psal, Roberto Cavalli je velmi extravagantní značkou a zaměřuje se především na milovníky módy, kteří jsou rádi středem pozornosti. S touto značkou totiž zajisté středem pozornosti budete. Její potisky jsou velmi výrazné, divoké, a proto se nemůže stát, že by kolem Vás někdo prošel bez povšimnutí. Za takovou pozornost si ovšem budete muset trochu připlatit. V dalším odstavci porovnáme ceny různých modelů.
Začneme u pánských košilí. Většina z nich má krátký rukáv a potisk jaguáří kůže. Vyvolává ve mně pocity, které snad ani nedokážu popsat. Přesvědčte se sami na oficiálních stránkách Roberto Cavalli. Zároveň se můžete přesvědčit o cenách, které se pohybují okolo 450 EUR za jednu košili. Pro dámy poté tato značka nabízí šaty s tropickým, nebo obvyklým jaguářím potiskem. Tyto vzory se neliší tak často, jako střih a tvar šatů. V nabídce jsou také celé černé šaty s vyšitým hadem na dekoltu. To je opravdová divočina, za kterou zaplatíte většinou cenu okolo 1 000 EUR.
Tato firma se nově zaměřuje také na výrobu trendy sneakers. Jejich nový model, který je pojmenovaný V1per má pěknou siluetu a nese na sobě zajímavé potisky. Jedná se o unisex kousek, kolem kterého bude dle mého velký hluk. Jejich cena se odvíjí podle potisku, ale většinou se pohybuje kolem 500 EUR. Mají před sebou ovšem delší historii výroby takovéto obuvi. Často používaná silueta tenisky, jakou vyrábí asi nejznámější Converse, si u firmy Roberto Cavalli také našla místo. Ovšem zde se znovu nacházejí velmi extravagantní potisky, které vzbouzí velký pocit neznámého dobrodružství.
Roberto Cavalli je slavnou italskou firmou, která vždycky vyčnívá z davu. Pokud na sebe rádi strhujete pozornost a máte to rádi, tohle je značka přesně pro vás. Se zvířecími a divokými potisky, které u této značky hrají hlavní roli, jsou velmi silným poutačem očí. I v tom největším davu budete s oblečením Roberta vyčnívat a všimne si Vás úplně každý. Oblečení je určeno pro všechny, ale oblečení Roberto Cavalli jen pro opravdové milovníky dobrodružství a divočiny.