Historie Trendů Pánské módy
Je fascinující se vracet v čase a zjišťovat, co bylo tehdy ve velkém stylu a porovnávat, jak daleko jsme se posunuli. Dnes si spolu trošku zacestujeme v čase a podíváme se na některé z největších pánských trendů. Od dob fraků přes páskovské obleky až po kalhoty s rozšířenými nohavicemi, tady je krátká časová osa pánské módy za posledních 100 let.
1900: Vhodnost a formalita
Na přelomu století začalo mnoho mužů nosit „pánský oblek střední třídy,“ který vznikl v Anglii. Na rozdíl od dekadentnějších plášťových plášťů s dlouhými koleny a pracovních obleků z 19. století se jednalo o formální oblek.
Většina obleků z počátku 20. století byly složeny ze tří kusů: bundy, kalhot a vesty (tehdy známé jako kabát na pas.) Muži nosili během dne ranní kabáty, což jsou jen bundy se zakřivenou asymetrickou srstí zepředu dozadu. Tyto kabáty byly často párovány s podobnými nebo jemně pruhovanými kalhotami. Kromě toho měli muži večerní obleky v tmavších barvách a bohatších tkaninách. Podobně jako ženy, bohatí muži z této éry měnili oblečení několikrát denně, přesně tak, jak si to vyžadovala slušnost.
1910: Jednodušší a světlejší
V 10. letech 20. století rostly v popularitě světlejší, lehčí látky a jednodušší obleky. V druhé polovině roku této dekády tvořil pánský denní oblek povětšinou jednořadová bunda s úzkými klopami a tlustými knoflíky. Ta byla poté spárována s rovnými kalhotami.
Knoflíkové košile byly obvykle pastelové, pruhované a zdobené klubovým (kulatým) límcem a kravatou. Je třeba poznamenat, že límce byly oddělatelné. Důvodem bylo, že límce vyžadovaly častější čištění než košile a mohly tak být snadněji vyměněny, pokud by byly poničeny. Pánské komplety byly zakončovány lodičkami nebo gamblerskými klobouky a také dvoubarevnými botami.
1920: Období jazzu
Věk jazzu přímo vyzýval k novému životu, protože poválečný optimismus se projevil snad ve všem - od oblečení až po hudbu. Obleky byly jednodušší, štíhlejší a jasnější.
Světlejší barvy nahradily černou, hnědou a tmavomodrou, které dominovaly v předchozím desetiletí. Vycpávky na ramena zmizely a muži začali nosit přiléhavější saka se šikmo klopenými rameny. Kravaty se stávaly běžnějšími, protože hedvábí bylo nahrazeno jinými materiály. Motýlky se také staly docela „in“.
V polovině 20. let se běžným standardem stala košile vyrobena s odnímatelnými límci a z měkčích tkanin. Bílé pruhované košile z předchozího desetiletí byly nahrazeny explozí barev. Muži si začali vázat uzel Windsor na jejich kravatách, což znamenalo, že úzké límce byly nahrazeny špičatými a širokými, aby seděly do stylu. Bylo to období vzrušení, ekonomického růstu a zrození Hollywoodu. Každý muž se pořádně vyfintil.
Jak uvázat uzel Windsor Full a mnoho dalších najdete zde: https://unimoda.cz/blog/vazani-kravaty
Přehyby a manžety se začaly objevovat na kalhotách - přidávaly objem a tvořily silnou, přísnou siluetu. Nové, níže posazené a volné kalhoty zařídily, že muži přestali používat kšandy a začali nosit opasky. Tyto nové kalhoty s názvem „Oxford Bags“ vznikly na Oxfordské univerzitě. Kolegiátní sportovní styl vzrůstal a kalhoty se obecně stávaly širší a širší v porovnání s úzkými saky z téže doby.
A konečně, ať už se jednalo a kohokoliv z 20. let, nikdy byste jej nepřistihli bez slušného klobouku. Letní měsíce volaly po panamských kloboucích vyrobených ze slámy, zatímco chladnější dny vyžadovaly fedory. Jak se automobily stávaly stále dostupnější, auta se vryla do hlavní části kultury dvacátých let. To mělo za následek popularitu specifických oděvů pro jízdu, jako jsou ploché čepice z tvídu nebo vlny, kožené bundy a bílé hedvábné šátky.
1930: Doba krize
24. října 1929 se ekonomický svět zhroutil a poznamenal tak módní průmysl (a většinu průmyslových odvětví také.) Omezení ve výrobě oděvů a přidělování látek na počet vedlo k restrukturalizaci pánských obleků ve snaze zachovat styl navzdory snížení nákladů.
Silueta „Supermana“ se stala populární: pánské obleky byly vyráběny tak, aby zvýrazňovaly široká ramena (za pomoci ramenních vycpávek,) tenké pasy a zúžené nohy. Bundy měly velmi široké, špičaté, protáhlé klopy, které ještě více zdůrazňovaly široký tvar těla. Pánské obleky měly tenké pasy, aby se při výrobě šetřilo látkou, a módní časy se převážně hemžily tmavými a neutrálními barvami, protože světlé barvy byly vzhledem k těžkým časům, kterým všichni čelili, považovány za nevhodné. Vlna, flanel, tvíd a len vládly této temné éře.
Pánské kalhoty byly stylizovány mimořádně vysoko - asi 8 centimetrů nad pupíkem - a visely přímo dolů. Byly zdobeny silnými lisovanými záhyby, které stékaly středem.
Polokošile a košile bush (košile s krátkým rukávem a 4 předními kapsami) se stala populární alternativou klasického zapínání na knoflíky. Mladší generace začaly nosit svetry nižších společenských tříd a snažili se je předefinovat jako rafinované módní oděvy.
Co se týče doplňků, novinářská čepice a čepice Ivy se ve 30. letech dostaly do centra pozornosti. Oxfordy (pevné a dvoubarevné) a polobotky byly stále populární volbou obuvi. Zrození i více ležérních stylů obuvi, jako jsou mokasíny, nazouvací polobotky a tzv. Keds přišlo už ve 30. letech, ale muži je nosili výhradně doma nebo na sportovních akcích. Světle kostkované a pruhované ponožky se objevily jako módní doplněk k obchodnímu oblečení.
Konec 30. let přinesl „Swing.“ Scénu zasáhla swingová hudba, jitterbug a houpavé tance - z těchto ingrediencí se zrodil oblek Zoot. Ty byly charakterizovány nadměrnou délkou saka v pase a obecně nadměrným počtem materiálů, které na výrobu tohoto stylu byly využívány. Bundy byly dlouhé a oblek byl vyráběn s přívěskem na klíčenky, který se rozpínal až ke kolenům, stejně jako s kloboukem tradičně zdobeným peřím. Obleky Zoot byly považovány za jak ostré a módní, tak vzpurné - původně byly oblíbené u gangsterů a mladších generací.
1940: Praktičnost namísto stylu
Mnoho lidí považuje čtyřicátá léta za poslední desetiletí skutečně gentlemanského stylu a elegance. (Kdokoli, kdo tohle řekl, se ještě nepotkal s pány v Unimodě.) Se závažností války visící nad společností byl módní svět ovlivňován přísnými příděly látek a převládající poptávka po praktičnosti nad stylem.
Blýskavé věci a extravagance z minulosti se v pánské módě úplně vytratila - nosit něco honosného a drahého bylo považováno za vzpouru proti vlasti (protože všechny peníze a textilie musely být uchovány, aby pomohly vojákům v uniformě, kteří bojovali za vlast.)
Výsledkem bylo, že obleky byly vyráběny bez vest, kapesních chlopní a ohrnutích na kalhotech. Muži, kteří zůstali doma, daleko od bojiště, se snažili vypadat co nejdůkladněji a následně si osvojili styl jednoduchosti s malými (pokud vůbec) detaily. Oblek Zoot byl odsouzen pro jeho nadměrnou spotřebu textilie, přestože byl v menší míře stále nošen.
Po válce zažila pánská móda malé oživení, ale nikdy nedosáhla extravagance, kterou v minulosti disponovala. Vrátily se dvojřadé bundy i širší kalhoty. Vrátily se také barvy a ručně malované hedvábné kravaty byly tehdejší top.
Každý muž ve 40. letech nosil kravatu jako způsob, jak vyjádřit svou individualitu po tolika letech, co nemohl. Širší, kratší kravaty v barevných provedeních byly žhavým kouskem a muži je nosívali s ozdobnými sponkami, aby dále prosazovali a prohlubovali svůj styl. S jistotou lze říci, že poválečné období bylo pro lidstvo jeden velký výdech po tom, co muselo tak dlouho zadržovat dech - lidé se mohli znovu uvolnit, zábava byla nejen povolena, ale povzbuzována, a všichni se chopili klidnějšího tempa. Havajské košile se na konci čtyřicátých let minulého století staly obrovským trendem pánské módy, částečně díky Elvisovi Presleymu.
1950: Jednota po válce
Na začátku tohoto desetiletí byl pánský oděv decentní a jednoduchý. Většina podnikatelů se ztotožnila s tmavými, flanelovými obleky a konformita se mezi lidmi stala opět ideální.
Vzhledem k tomu, že se všichni vrátili z války, nová přezdívka - „hlava domácnosti“ - byla synonymem pro každého „manžela.“ Nad hlavami všech se vynořila hrozba studené války a všichni muži chtěli vypadat jako dobří Američané (aby se vyhnuli konfrontaci s vládou, ve které vládl strach z komunismu.) Všichni tedy vypadali podobně. Obleky již nebyly vyráběny s vycpávkami na ramena (a pokud ano, byly minimální,) kravaty byly štíhlejší, límce košile byly méně výrazné a okraje klobouků byly značně užší. Kalhoty však zůstaly většinou nezměněny.
Postupem času se padesátá léta stala trochu ležérnějšími. Cestování začalo vzkvétat, stejně jako zájem o sport. Móda přizpůsobená těmto zájmům a neformální atletický oděv (jako polokošile) rostly v popularitě. Krátké šortky v pastelových barvách se dostaly do centra pozornosti ve sféře mužského oblečení. Sportovní blejzry, které se stříhaly do pohodlnějších tvarů a byly vyráběny z lehčích materiálů, se staly základem každodenního nošení. Kromě toho se sluneční brýle - které byly dříve považovány za luxusní zboží - staly dostupnějšími, a proto rostly v oblibě. Brýle Wayfarer a Clubmaster nosili všichni po celá desetiletí (a i dnes jsou stále populární!)
Pro teenagery a mladé dospělé byla 50. léta docela nudná. Celkový pocit poválečného klidu, který prošel společností, nebyl tolik vzrušující, a tak se zrodila mastnější subkultura. Pojmenovaní po ikonických mastných účesech hudebníků rock and rollu - greasers byli typicky mladí dělníci a motocyklové gangy.
Greasers se stal populární subkulturou jak v popové kultuře, tak v módě, a to díky Elvisovi Presleymu, Marlonovi Brando a Jamesi Deanovi. Standardní mastný vzhled se skládal z uplých bílých a černých triček, baseballových triček, černých nebo modrých svinutých denimů, kožených bund, bombardérových bund a pošťáckých bund. Teenageři doplňovali jejich vzhled fedorami, motocyklovými přilbami, vintage koženými kšiltovkami, plochými čepičkami, vojenskými botami a Converse Chuck Taylor All-Stary.
1960: Diverzita
Mnozí považují šedesátá léta za revoluční období pro pánskou módu. Formalita vystřídala uplé a rovné kalhoty, květinové košile, široké klopy a další dobrodružné pánské módní trendy.
Někteří říkají, že zatímco se dámská móda v šedesátých letech rozhodně stala více hranatou a mužskou, mužská móda se stala mnohem více feminní - dlouhé vlasy, jasné barvy, tenké hedvábné šátky, paisleyové tisky, sametové kalhoty, nafouknutější rukávy a pánské šperky se střídaly a blýskaly v módních reflektorech.
Obleky se začaly šít těsněji, kalhoty byly úzké a vesty byly jen minulostí. Obleky byly dokonce často (pokud to práce povolovala) vyměňovány za vojenské kabáty a džínové bundy. Po příkladu z předcházejícího desetiletí se mladí nadále odlišovali a hledali nové trendy, co se módy týče. Šedesátá léta byla považována za „řízená mládím“ s trendy stanovovanými subkulturami: mod, rocker, hippie atd. A móda byla v důsledku toho stejně odvážná, jako byla bezstarostná.
Během této doby britská hudební scéna rostla v popularitě. Každý trend, který vypadal, jako by vyšel z vysokých ulic Londýna, se stal žádoucím (Beatles - peacoat a kulaté sluneční brýle, znáte je někdo?). Od obleků a hubených kravat, přes těsné roláky po jejich účesy a vše mezi tím; pokud to nosili Beatles, stalo se to značkou 60. let.
1970: Rozkvět barev
Někteří říkají, že móda ze 70. let pocházela z jiné planety - a my bychom jim jen stěží neuvěřili. Sedmdesátá léta byla šílená doba. Styly, kterým se lidé smáli před 10 lety, se staly trendy.
Jakmile se zpopularizovaly syntetické látky, materiály klesly v ceně a doprava zboží se stala o moc jednodušší, rychlá móda byla na světě. Volnočasové pánské oblečení s evoluční funkcí „vyper a nos“ se stalo hojnou a široce dostupnou komoditou za extrémně nízké ceny. To byl přímý odraz éry spontánnosti a shovívavosti.
V roce 1972 byly boty na platformě a kalhoty s rozšířenými nohavicemi značkou pánské módy. Populární byly i obleky pro volný čas a teplákové soupravy. Široké kalhoty charakterizovaly vysoký pas, uplý fit přes stehna a rozšíření začínající u kolenou, které se poté rozprostírá ven. Kalhoty byly párovány s obleky a košilemi s širokým límcem v různých barvách a vzorech - od výrazných květinek přes tečky až po kostkované vzory a všechno mezi tím.
Velké pletené roláky (často nošeny s pásky nebo klobouky) byly také jeden z velkých trendů. Třídílné disco obleky z roku 1977 zasáhly každého a jednalo se o vysněné oblečení všech mužů. Byl to bezpochyby krásný čas pro módní nadšence.
1980: Sportu zdar
Pánské oblečení z 80. let pokračovalo spolu s trendem pohodlného a neformálního oblečení a bylo další zvláštní a osobitou dekádou módy. Oblečení však již bylo utlumené a méně výstřední. Oblečení na sport - odpovídající mikiny a tepláky, NFL trička a sportovní obuv jako Nike Air Jordans byly in.
Pokud na sobě muž neměl sportem inspirované kousky, oblékl si džínovou bundu, velurovou košili s dlouhým rukávem a pár Levi's džín. Ekonomický rozmach v 80. letech, spojený s nově objeveným přístupem k úspěchu a oblékání, vytvořil velmi sebevědomé a sobecké (alespoň pokud jde o materialismus a nadbytek) desetiletí. Značkám na tom záleželo a „Yuppies“ (Mladí pracující profesionálové) způsobili, že v 80. letech bylo oblečení na běžné nošení, kolegiální oblečení a „prep“ významnými trendy.
Pánské společenské obleky byly překvapivě konzervativní. Obleky v neutrálních barvách byly párovány s tenkými kravatami a pletené kravaty se čtvercovým vzorem byly „in“. Když muži nepracovali, dávali si košile s grafickým potiskem a kalhotami, tvořící oblek, který byl vhodný téměř kdekoli. Jiné populární kusy v pánském oděvu zahrnovaly ohrnuté kalhoty, bombardérové bundy, polokošile a roláky. Pánské kalhoty a blejzry byly skupovány ve velkém a byly zúženy tak, jak se nosí dnes.
Mládež se začala oblékat podle hip-hopem inspirovaného streetwearu a sportovního oblečení, které bylo ovlivněné umělci jako The Beastie Boys a Tupac Shakur.
1990: Minimalismus
V 90. letech došlo k další obrovské proměně módy, protože muži v podstatě vyloučili všechny trendy ze 60., 70. a 80. let ve snaze předefinovat se. „Neformální“ zde nepochybně zůstalo a minimalismus byla nová trendy věc.
Hlavní módní styly této dekády byly ovlivněny třemi významnými mládežnickými subkulturami desetiletí: rave, hip-hop a grunge (přímý opak k nadbytku a blýskavosti posledních dvou desetiletí). Trička, šortky, džíny, trenýrky, svetry, mikiny, tetování, piercing a prominentně vystavené značky tvořily většinu každého šatníku. Ve skutečnosti posun směrem k neformálnější pracovní uniformě začal díky 90. letům.
Sedmdesátá a osmdesátá léta byla velicé excesivní a blýskavá. V 90. letech však tento vliv nahradila éra neformálního, uvolněného oblečení v jednodušších barvách a střizích. Kožené bundy, pletené svetry, knoflíky s flanelem, knoflíky s knoflíky, džínové kalhoty, kombinézy (zejména s jedním popruhem dolů - díky, Wille Smithe,) kšiltovky, šortky (také džinové šortky,) manpris (man capris… ne úplně šortky, ne úplně kalhoty. Jo, to se stalo,) padákové kalhoty, sportovní tenisky a grafická trička byly sponkami 90. let.
2000: Fast Fashion
Začátkem roku 2000 došlo k popularizaci rychlé módy. Díky globalizaci a schopnosti snížit náklady prostřednictvím outsourcingu byly značky jako H&M a Forever 21 schopny napodobit přehlídkové outfity za zlomek nákladů. To mělo za následek kolaps tříd definovaných módou. Vysoké a nízké trendy byly smíchávány a jak se oblečení stávalo levným, každý si dokázal našetřit na značkové doplňky.
Na přelomu tisíciletí zažila pánská móda krátkou „futuristickou“ vlnu. Letěla černá, stříbrná a kovová barva. Muži na sobě nosili kožené oblečení, nafouklé bundy, tepláky a boty Rockport.
V polovině roku 2000 se styly vytrhly když USA vstoupily do války. Populární byl denim spolu s vojenským oblečením jako běžným oblečením. Mezi oblíbené barvy patřila béžová, rezová a lesní zelená a muži nosili džíny s nízkými pasy, světle zbarvené polo shirts, cargo kalhoty, khaki a košile krátkým rukávem. Doplňky, jako bílé pásy, brýle, klobouky truckerů, žabky, potisk Argyle a Oxfordy byly také v módě.
Obleky se staly štíhlejšími a mezi oblíbené styly patřily černé, námořnické, hnědé a proužkované styly. Začaly se objevovat Nehruovy obleky a mandarínské límce, inspirované Jamesem Bondem a Matrixem. Muži upřednostňovali lehký ležérní vzhled s rovnými kalhotami, béžovými vestami, svetrem Argyll a sportovními kabáty houndstooth.
Móda pro mládež byla inspirována hip-hopovou a skejťáckou kulturou, která míchala sportovní oblečení s vysokou módou. Tenisky, od Chuck Taylors po Nike Air Jordans, se staly populárními předměty. Současně se vyvinula subkultura goth a indie pop. Lidé se začali zajímat o nákupy retro věcí a přijali tmavší, rockerskou estetiku - zápletku britského modu.
2010: Zpátky do minulosti
Začátkem roku 2010 došlo k oživení stylu z dvacátých léta a exponenciálnímu nárůstu rychlé módy a globalizace.
Ležérní fity, volnočasové a hipsterské oblečení byly trendy. Pamatujete si klobouky, brýle bez předpisu a náramky z nedávné minulosti? Zdálo se, že tyto položky signalizují naše společné osvícení jako lidské rasy. Jedna láska, ano.
Závěrem:
Od oblékání pro slušnost po oblékání se k vyjádření sebe sama (i kdyby vyjádření sebe samého znamenalo házení obléct si legíny,) určitě jsme ušli dlouhou cestu. Za 100 let jsme hru mnohokrát změnili, pokud jde o módu. Pánské oblečení bylo ovlivněno hudbou, válkou, ekonomikou, dámskou módou, auty, gangy, celebritami, sportem a mnohem více od té doby, kdy jste ještě ani nebyli na světě. Přemýšlejte o tom, až si příště dáte klobouk nebo kravatu!